پدیده تراول

مساجد تاریخی از بهترین جاهای دیدنی استانبول

مسجدهای رنگارنگ استانبول در تاریخ این شهر دیدنی نقش پررنگی دارند. مسجدهای مجلل و باشکوه استانبول آنقدر زیباست که همه گردشگران با هر اعتقاد و دینی از آن‌ها بازدید می‌کنند. و جاهای دیدنی استانبول است و زیبای آنها هر بینده را جذب می کند

مسجد ایاصوفیه

ایاصوفیه در سال ۳۶۰ میلادی احداث شد و در ابتدا کلیسای بزرگی به نام کلیسای اعظم بود که نزدیک کاخ کنستانتین قرار داشت و جزو اصلی ترین کلیساهای رومیان به شمار ‏می رفت تا حدی که از آن برای مراسمات تاجگذاری استفاده می شد. این کلیسا تا دوران ژوستینین یکم سه بار نوسازی شد تا اینکه در سال ۵۳۰ میلادی ژوستینین تصمیم گرفت تا کلیسای اعظم را باشکوه تر از قبل نوسازی کند. در این دوران سنگ های مرمر سفید و کاشی های با طرح رنگ حیرت انگیز در دیوارهای کلیسا جا خوش کردند تا اینکه کار به حکومت عثمانی ها رسید. عثمانی ها مسلمان بودند و در سال ۱۴۵۳ که محمد فاتح استانبول را فتح کرد کاربری کلیسا را به مسجد تغییر داد سپس با گذشت زمان در طول سال های مختلف مناره ها، محراب، منبر و سایر نمادهای اسلام و مساجد به آن اضافه شد.

ایاصوفیه کاربری خود را تا قرن بیستم و روی کار آمدن آتاتورک حفظ کرد. در سال ۱۹۳۵ آتاتورک ساختمان مسجد را به عنوان موزه ای از موزه های استانبول افتتاح کرد. در تابستان سال ۲۰۲۰ نیز دولت ترکیه مجدداً تصمیم گرفت تا کاربری موزه ایاصوفیه را تغییر داده و دوباره از آن به عنوان مسجد ایاصوفیه استفاده کند. همین تغییر کاربری های فراوان باعث شده تا هر فرد از هر مذهبی ایاصوفیه را به عنوان موزه، مسجد یا کلیسا بشناسد. البته این تاریخ پرفراز و نشیب و مجموعه ایاصوفیه چندان هم بد نشده چراکه با بازدید از این مجموعه می توان سبک معماری کلیسا و مسجد را هم‌زمان مشاهده کرد.

وقتی حرف ازجاذبه گردشگری استانبول می‌شود، اولین جاذبه از دیدنی های استانبول که به ذهن خیلی‌ها می‌رسد، مسجد ایاصوفیه است. موزه‌ ایاصوفیه استانبول را بیشتر به نام مسجد ایاصوفیه استانبول می‌شناسند.

این بنا ابتدا کلیسا بوده، سپس تبدیل به مسجد شده و امروز به حالت موزه در آمده است.زمانی ایاصوفیه به مسجد تبدیل شد که ارتش عثمانی توانست قسطنطنیه را فتح کند و در خلال بسیاری از اقداماتش، این کلیسا را با تغییر کاربری به یک مسجد تبدیل کند. پس از آن که ایاصوفیه به مدت ۹۱۶ سال کلیسا بود، در سال ۱۴۵۳پس از تسخیر کنستانتینپول توسط سلطان محمد دوم عثمانی بلافاصله به ایا صوفیه رفت و دستور تبدیل آن را به مسجد داد و پس از آن ایا صوفیه تا قرن ها به عنوان مسجد باقی ماند.

مسجد ایاصوفیه این روزها دفتر خاطراتی از شگفتی و عظمت تاریخ ترکیه است و به همین خاطر است که هنوز در صدر جدول مکان­‌های دیدنی استانبول جا خوش کرده است.

موزه ایاصوفیه از جاهای دیدنی استانبول شاهکار دوران بیزانس و امپراطوری عثمانی‌هاست و از آن به‌عنوان مهم­‌ترین نماد عرفانی ترکیه یاد می‌کنند که بین ادیان اسلام و مسیحیت پیوند ایجاد می­‌کند.

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی (Blue Mosque)

چه مذهبی باشید و چه نباشید، مقاومت در برابر تماشای یاقوت کبودی که در هیئت مسجدی باشکوه پیش چشمان شما ظاهر شده است، بسیار دشوار است. مسجد آبی که به مسجد سلطان احمد نیز شهرت دارد،

مسجد آبی از جاهای دیدنی استانبول به دستور سلطان احمد در قرن هفدهم بنا شده و به همین خاطر به‌عنوان مسجد سلطان احمد نیز نام گرفته است. در حقیقت هدف سلطان احمد از بنای این مسجد، ساخت مسجدی بوده است که با مسجد معروف ایاصوفیه استانبول رقابت کند و در این امر نیز تا حدودی موفق شده است.

از زیباترین مساجد ترکیه است که با معماری خاص خود و نمای آبی رنگی که از بیست هزار کاشی نیلگون تشکیل شده، در دل منطقه تاریخی فاتح استانبول دلربایی می‌کند. نمای بیرونی و مناره های مرتفع و گنبد خوش نقش و نگار مسجد آبی چنان شکوهمند و زیباست که هر گردشگری را مدهوش و مجذوب خود کرده و به سوی خود می‌کشد.

یک حیاط بزرگ با درهای زیاد در مرکز مسجد قرار گرفته است. حیاط داخلی مسجد آبی استانبول مقداری از سطح زمین بالاتر است. معمار این مجموعه از سنگ‎‌های مرمر و درخشان به عنوان سنگ کف حیاط استفاده کرده است. محراب بزرگ این مسجد نیز طراحی بسیار زیبایی دارد و از جنس مرمر ساخته شده است.

اطراف حیاط توسط دیوار و ایوان‌هایی پوشیده شده است و گنبدهای زیادی نیز اطراف آن ساخته شده است. یک فواره بزرگ درست در وسط این حیاط ساخته شده است که در گذشته به منطور وضو گرفتن از آن استفاده می‌شد. در حال حاضر این فواره فعال نیست و آبی در آن وجود ندارد. تنها مسجدی که در استانبول ۶ مناره دارد مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد است. چهار مناره در این مسجد هستند که خود سه بالکن دارند و دو مناره دیگر نیز هرکدام به دو بالکن مجهز شده‌اند. اگر می‌خواهید مسجد را از داخل این بالکن‌ها تماشا کنید باید پله‌های مارپیچ را طی کنید. بلندترین گنبد و مناره این مسجد در حال حاضر با سرب پوشیده شده است. این مسجد سه ورودی جداگانه دارد.

به محض این که وارد مسجد می‌شوید، می‌توانید اشکال و تزئینات هندسی، خطاطی‌های قرآنی زیبا، کاشی‌های خوش رنگ و لعاب و کنده‌کاری‌های خیره‌کننده را تماشا کنید. بیش از ۲۱ هزار کاشی ایزنیک و ۲۶۰ پنجره شیشه‌ای در این مجموعه به کار رفته است.

مسجد سلطان احمد ارتفاعی معادل ۳۴ متر دارد و چندین گنبد بزرگ و کوچک در اطراف آن ساخته شده است. برخی از این گنبدها نیمه کاره مانده‌اند. تمامی این گنبدها ۴ ستون دارند و وزن گنبد اصلی در میان این گنبدها تقسیم شده است. بازدید از این مسجد نه تنها ملاقات با زیبایی هاست، بلکه شما را با هنر ناب و فرهنگ غنی مردم این شهر دیدنی آشنا خواهد ساخت.

دیدن یک مسجد باشکوه با کاشی‌کاری‌های آبی‌رنگ و معماری هنرمندانه می‌تواند روح آدم را جلا دهد. مسجد سلطان احمد یکی از باشکوه­ترین دیدنی های استانبول است که آبی‌بودن کاشی­‌های آن باعث شده، این بنا به‌عنوان مسجد آبی شناخته شود. گنبدهای این مسجد، آبشاری و شش مناره با معماری بسیار شکیل و هنرمندانه دارد.

ساخت این مسجد ۷ سال طول کشید و سلطان احمد از این بابت نگران بود به همین دلیل در بسیاری از مواقع خود درگیر کارها می‌شد. سلطان احمد درست یک سال پس از به اتمام رسیدن ساخت مسجد و در سن ۲۷ سالگی درگذشت.

نشانی: Sultan Ahmet, Atmeydani Cd. No:7, 34122 Fatih/Istanbul, Turkey

هزینه بازدید: رایگان!

مسجد اورتاکوی؛ نگین درخشان تنگه بسفر

پادشاهان عثمانی در دوره حکومت خود، بناهای تاریخی و فرهنگی بسیاری را ساختند. مسجد اورتاکوی نیز در دولت عثمانی ساخته شده است. این بنا به‌دلیل ظاهر جذاب و زیبا، یکی از دیدنی‌های محبوب استانبول برای گردشگران است. تجربه قایق‌سواری در تنگه بسفر و تماشای ساحلی با مرغ‌های دریایی در کنار مسجد اورتاکوی، فضایی جذاب را به آن می‌بخشد

در ناحیه بشیکتاش استانبول و در سمت غرب تنگه بسفر واقع شده است. منابع تاریخی این مسجد زیبا و بزرگ را با نام مسجد بزرگ سلطان عبدالمجید می‌شناسند. از مسجد کنار پل بغاز به این دلیل با نام اورتاکوی یاد می‌کنند که در کنار اسکله‌ای به همین نام قرار گرفته است. مسجد بزرگ و زیبای اورتاکوی به‌مدت دو سال از سال ۱۸۵۴ تا سال ۱۸۵۶ توسط سلطان عبدالمجید اول بنا شد که سی‌ویکمین پادشاه عثمانی بود.

معمار مسجد اوتاکوی در استانبول فردی به نام نیکوقوس بوده وی سبکی که برای ساخت این مسجد در نظر گرفته نئوباروک بوده است.

در طول تاریخ مسجد اورتاکوی بارها مورد بازسازی قرار گرفت و آخرین بازسازی که در این مسجد صورت گرفت سال ۲۰۱۴ بود. در حال حاضر اوتاکوی چهره ی تازه ای دارد که با توجه به موقعیت قرارگیری آن که در کنار تنگه بسفر همچون نگینی در شهر استانبول می درخشد. قابل توجه است که تقابل این مسجد با پل مدرن بسفر که در پس زمینه اش قرار دارد، به خوبی تقابلی از استانبول مدرن و قدیمی را در کنار یکدیگر به تصویر می کشد و فرصت خوبی برای عکاسی به بازدیدکنندگان می دهد.

نمای بیرونی مسجد اورتاکوی در استانبول از جنس سنگ مرمر استفاده شده است . ساختمان مسجد اورتاکوی در استانبول به دو بخش تقسیم می شود و بر روی بخش اصلی آن گنبدی زیبا به چشم می خورد. در این بخش از مسجد دو ردیف پنجره وجود دارد که نور کافی را برای مسجد فراهم می آورد، این پنجره های وسیع و بلند به گونه ای طراحی شده اند که نور متغیر تنگه بسفررا به داخل مسجد منعکس می نماید. مسجد اورتاکوی دو مناره دارد و بر روی هر کدام از مناره ها، یک شرفه به چشم می خورد. فرورفتگی روی مناره ها با مرمر سفید و موزاییک تزئین شده و بالاترین بخش مناره ها را از سنگ مرمر ساخته اند و رویش با سنگ آذرین پوشیده شده است.

مسجد اورتاکوی از این دست جاذبه‌هاست که نه تنها خود اوج هنر معماری دوره عثمانی به حساب می ‌آید، بلکه در خوش ‌منظره‌ترین جاذبه ترکیه یا همان تنگه بسفر که به بهشت عکاسان نیز شهرت دارد، قرار گرفته است. زیبایی بی‌حد و حصر این مسجد موجب شده که نه تنها مسلمانان، بلکه شیفتگان تاریخ هنر برای تماشای زیبایی‌‌های توصیف‌ناشدنی آن از این مکان بازدید کنند. گفتنی است که مسجد اورتاکوی از دو بخش مجزای کاخ تابستانی و پرستشگاه تقسیم شده است و هر بخش به شکلی خارق‌العاده طراحی و به تزئیناتی بسیار زیبا آراسته شده است. مسجد در نمای بیرونی خود از دیوارهایی با سنگ سفید ساخته شده و با گنبدی فیروزه‌ای و دو مناره مرتفع و زیبا، چون الماسی خوش تراش در شب می‌ درخشد و نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌ کند.

نشانی: Mecidiye, Mecidiye Koprusu Sk. No:1 D:1, 34347 Besiktas/Istanbul, Turkey

هزینه بازدید: رایگان

مسجد سلیمانیه (مزار خرم‌سلطان و همسرش)

یکی از زیباترین بناهای ساخته شده به دست بشر و یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری استانبول، مسجد Suleymaniye استانبول است. این مسجد در سال 1550 توسط شخصی به نام سینان و به دستور سلطان سلیمان اول، بر روی یکی از هفت تپه‌ی استانبول ساخته شد. جالب است بدانید که افتتاح این مسجد 7 سال طول کشیده است و در این مدت از 3500 صنعتگر در این زمینه کمک گرفته شده است.

مسجد سلیمانیه، دومین مسجد بزرگ شهر استانبول است که به عنوان نماد این شهر نیز شناخته می‌شود. فضای این مسجد حدودا 6 هکتار است و گنبد آن از گنبد مسجد ایاصوفیه بزرگتر است. این مسجد در ناحیه اروپایی فاتح در شهر استانبول قرار دارد و شما می‌توانید در سفر خود از آن دیدن کنید.

مسجد زیرک:کلیسایی که مسجد شد

این مسجد نیز همانند کلیسای (مسجد) ایاصوفیه، در ابتدا عبادتگاه مسیحیان بوده است، اما پس از فتح قسطنطنیه توسط عثمانیان، تغییر شکل یافته و به مسجدی بسیار زیبا و دیدنی مبدل گشته است. از آنجایی که این مسجد دومین بنای بازمانده از دوران امپراتوری بیزانس بشمار می‌رود، از اهمیت فراوانی برخوردار است

این مسجد باشکوه در سال ۱۵۵۶ میلادی به دستور سلطان سلیمان معروف بنا شده است.

در حال حاضر دو مزار زیبا نیز در باغ پشتی مسجد قرار دارد که متعلق به سلطان سلیمان و خرم سلطان همسر ایشان است و هر ساله افراد زیادی از آن دیدن می کنند.

مسجد سلیمانیه هم از معروف‌ترین جاهای دیدنی استانبول است که برای پذیرایی از گردشگران و مهمانان مسجد، رستوران شیکی دارد و در آن غذاهای عثمانی با کیفیت عالی سرو می­‌شود. علاوه بر رستوران وجود حمام، مدارس فقه اسلامی و یک بیمارستان و مهمان­‌خانه، همچنین مدرسه طب و دبستان از دیگر جذابیت­های این مسجد عظیم است.در حیاط اندرونی مسجد سلیمانیه از جاهای دیدنی استانبول چهار مناره وجود دارد که تعداد این مناره‌­ها بی‌دلیل نبوده و پادشاه آن زمان قصد داشته به این طریق در تاریخ، انتصاب خود را به‌عنوان چهارمین پادشاه عثمانی ثبت کند.و بازدید از آن به عاشقان معماری و هنردوستان پیشنهاد می‌شود.

نشانی: Zeyrek, Ibadethane Sk. No:2, 34083 Fatih/Istanbul, Turkey

هزینه بازدید: رایگان

مسجد رستم پاشا (جواهر پنهان استانبول)

شاهکار هنری معمار سینان بزرگ را در آن جای نداد. این مسجد که به جواهر پنهان استانبول شهرت دارد،در سال ۱۵۶۱ به دستور یکی از بانفوذترین و قدرتمندترین وزرای دوران عثمانی،

رستم پاشا معمار سینان معروف را مأمور به بنای مسجدی زیبا در یکی از پرازدحام‌ترین نقاط شهر کرد. به همین دلیل فضای مسجد رستم پاشا در مقایسه با سایر مساجد تاریخی استانبول کوچکتر بوده و به‌خاطر قرارگیری در نقطه شلوغ شهر، در زیر آن نیز مغازه‌هایی ساخته شده تا از نظر مالی تأمین کننده خرج و مخارج مسجد باشند.

با نگاهی سرسری به نمای بیرونی مسجد رستم پاشا ممکن است این تصور در ذهن گردشگران نقش بندد که چه چیزی این مسجد را به جاذبه‌ای متفاوت مبدل ساخته است، اما جادوی این مسجد در نمای درونی آن نهفته است: معماری تماشایی و فضای نیلگون داخل مسجد چنان گیراست که هر گردشگری را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد و دکوراسیون جذاب و طرح های پیچیده و هندسی منقوش بر کاشی های نیلگون آن هر هنردوستی را مجذوب خود خواهد ساخت. و اما نکته جالب این است که تماشای این همه زیبایی بدون هیچ هزینه ای برای شما میسر خواهد شد.

نشانی: Rustem Pasa, Hasircilar Cd. No:62, 34116 Fatih/Istanbul, Turkey

هزینه: رایگان!

مسجد عزیز محمد (مسجد گربه‌ها)

این مسجد در بخش آسیایی و در محله اسکودار استانبول قرار دارد. امام جماعت مهربان این مسجد با گشودن درب‌های مسجد به روی گربه‌ها از آن‌ها محافظت می‌کند. مسجد عزیز محمد استانبول بیانگر فرهنگ حیوان‌دوستی مردم ترکیه است.

برای رفتن به مسجد عزیز محمد در محله اسکودار می‌توانید از دولموش (مینی‌بوس‌های استانبول) یا اتوبوس استفاده کنید. اگر از بخش اروپایی استانبول به بازدید مسجد عزیز محمد می‌روید، سوار کشتی‌های فری یا قایق‌های ۲۴ ساعته شوید.

امام جماعت مسجد عزیز محمد استانبول با رفتاری جالب، در فضای مجازی بین کاربران ترک و خارجی بسیار محبوب شده است. «مصطفی افه» با باز کردن درهای مسجد به روی گربه‌های بی‌سرپناه خیابانی، از آن‌ها در برابر سرمای زمستان محافظت می‌کند. این روزها تصاویر رفتار زیبای مصطفی افه در فضای مجازی دست‌به‌دست به اشتراک گذاشته می‌شوند.

برای اطلاع از قیمت توراستانبول با کارشناس ما تماس بگیرید