پدیده تراول

خوشمزه‌ترین غذاهای دنیا را مادرها درست می‌کنند و البته ایران یکی از خوشمزه‌ترین کشورها در زمینه غذاست، این را همه ما می‌دانیم.

اما اگر یک روز قصد سفر به خارج از کشور را داشتید و می‌خواستیدغذاهای خوشمزه کشورهارا هم امتحان کنید قطعا از دسته غذاهای خوشمزه و معروف مارماریس بهشت ترکیه، غذاهای دریایی مدیترانه‌ای است.

اگر به غذاهای دریایی مثل ماهی و میگو، صدف و خرچنگ علاقه دارید، بهترین و تازه‌ترین انواع آن را در رستوران‌های مارماریس پیدا خواهید کرد. اما اگر از طرفداران غذاهای دریایی نیستید، جای هیچ نگرانی نیست، انواع خوراک‌های محلی ترکی را نیز در این شهر می‌توانید پیدا کنید.

کباب‌های معروف ترکیه مثل دونر کباب و اسکندر کباب در مارماریس هم به بهترین شکل سرو می‌شود. یک غذای محلی معروف مارماریس، پیلاو نام دارد. غذایی که از ترکیب برنج، گوشت، مرغ یا ماهی، سبزیجات و ادویه‌های مختلف پخته می‌شود.

پیتزای ترکی هم یکی از غذاهای محبوب در مارماریس است که دو نوع دارد:

پیده و لاهماجون که هر دو از ترکیب نان یا خمیر نازک با گوشت و سبزیجات و پنیر تهیه می‌شوند اما شکل ظاهری‌شان با هم تفاوت دارد.

پیده شباهت های بسیار زیادی با لاهماجون دارد و شاید تفاوت اصلی آن ها در ظاهرشان باشد. بنابراین در ترکیه وقتی سفارش پیتزای ترکی می دهید باید مشخص کنید که منظورتان لاهماجون است یا پیده، چون هردو با نام پیتزای ترکی شناخته می شوند. البته پیده بیشتر شبیه به پیتزای امروزی است: خمیر را به شکل قایق درمی آورند و داخل قایق خمیری را با موادی مثل پنیر، سبزیجات و انواع مختلف گوشت پر می کنند. پیده را در رستوران روی ظروف چوبی مخصوصی سرو می کنند که باعث جذابیت بیشتر آن می شود.پیده

لاهماجون که ریشه در کلمه عربی «لحم عجین» دارد و به‌معنای «گوشت و خمیر» است، در بسیاری از کشورهای خاورمیانه پخته می‌ شود و در دنیا به‌ عنوان پیتزای ترکی شهرت دارد. لاهماجون، یک پیتزای نازک برشته است که با طعم شیرین گوشت چرخ‌ کرده بره و فلفل‌ های چیلی تند و آتشین، هر سلیقه‌ ای را راضی می‌ کند. این غذا از خمیر گرد و نازکی تشکیل می‌ شود که روی آن گوشت چرخ‌ کرده و سبزیجات خرد شده مانند پیاز، گوجه و جعفری می‌ ریزند. لاهماجون را با لیموی تازه، ترشی، گوجه، فلفل، پیاز، کاهو و بادمجان کبابی و دوغ سرو می‌ کنند. این میان‌وعده خیابانی ترکیه واقعا اعتیادآور است و امتحان آن را هرگز از دست ندهید.

لاهماجون

پیلاف (Pilav)

پلاف یا پلو برنجی است که از موادی چون گوشت و ادویه طعم‌دار می‌شود. گاهی پیش از اضافه کردن مواد به برنج، آن را در روغن تفت می‌دهند و همین دلیل قهوه‌ای بودن رنگ پلو است. بسته به نوع منطقه به آن گوشت، ماهی، سبزیجات، پیاز پخته شده، پاستا و میوه‌های خشک اضافه می‌کنند.

قدمت این خوراک مختصر به قرن ۱۶ بازمی‌گردد. کاروان‌های به استانبول می‌رفتند یا از آن بازمی‌گشتند کیسه‌های خود را پر از حنان‌های حلقه‌ای می‌کردند.امروزه این نان‌های پوشیده از کنجد را در صبحانه یا به عنوان یک میان وعده میل می‌کنند.

پیلاف

شوربا (Corba)

شاید باورش سخت باشد اما این سوپ ساده در بین مردمان ترکیه بسیار محبوب است تا حدی که صبحانه هم شوربا می‌خورند. این سوپ از عدس یا گوجه تهیه می‌شود اما گاها از زبان و مغز گوسفند هم به عنوان مواد اصلی استفاده می‌کنند. شکل دیگر این سوپ را در شمال شرق ترکیه از کلم تهیه می‌کنند.

شوربا

سیمیت (Simit)

قدمت این خوراک مختصر به قرن ۱۶ بازمی‌گردد. کاروان‌های به استانبول می‌رفتند یا از آن بازمی‌گشتند کیسه‌های خود را پر از حنان‌های حلقه‌ای می‌کردند.امروزه این نان‌های پوشیده از کنجد را در صبحانه یا به عنوان یک میان وعده میل می‌کنند.

سیمیت